Izvorașul Cunoștințelor — grădinița în care copiilor li se oferă tot ce este mai important2

Izvorașul Cunoștințelor — grădinița în care copiilor li se oferă tot ce este mai important

Am venit la grădinița "Izvorașul Cunoștințelor" pentru a realiza un interviu, în una din primele zile călduroase ale primăverii. Grădinița s-a dovedit a fi mare, înecată în verdeață, o casă cu un farmec, căldură și confort deosebit.

Grădinița pare a fi extrem de ospitalieră, dar nu fiecare poate intra pe teritoriul acesteia. Gard înalt, ușă rezistentă cu interfon, supraveghere video — este evident că aici se pune preț întâi de toate pe siguranța copiilor.

În primul rând

Sunt cordial întâlnită de cele două fondatoare ale acestei instituții — Liubovi Stepanova și Stela Pitușcan. Le putem numi nu doar mame ale grădiniței "Izvorașul Cunoștințelor", ci și a tuturor discipolilor săi — atât de sincere sunt și de atâta tandrețe dau ele dovadă față de fiecare copil.

Am înțeles acest lucru încă de la pășirea pragului grădiniței, atunci când doamna Stepanova imediat după ce m-a salutat, s-a grăbit să-mi arate lucrările copiilor. Da-da, nu încăperile confortabile dotate cu o mulțime de jucării și săli de clasă, nu superbul teren destinat plimbărilor, nici materialele didactice — toate acestea au urmat mai târziu, în al doilea sau chiar al treilea rând. Dar, înainte de toate, cu dragoste loială și mândrie (așa cum, de obicei, poate face doar o mamă) mi-a arătat caiețelele, albumurile, mapele copiilor, micile lor lucrări. În același timp, despre fiecare pici mi se povestea ca despre propriii copii — despre preferințele sale, particularitățile caracterului, aptitudini. Dar și mai mare mi-a fost mirarea, atunci când Stela și Liubovi au început în aceeași manieră să-mi vorbească despre discipolii, care cu mult timp în urmă au absolvit grădinița. Ele își amintesc de fiecare copil, chiar dacă aceștia de mult timp își fac studiile într-o altă instituție de învățământ, într-o altă țară.

Terenul de joacă

După lucrările și creațiile copiilor, mi-au arătat o altă mândrie a grădiniței — terenul pentru plimbări. Este o suprafață destul de spațioasă, amplasată în curtea grădiniței. Ronduri cu flori mici și îngrijite, copaci mari și ramificați — "Izvorașul Cunoștințelor" s-a dovedit a fi nu doar instituție de învățământ pentru copii, ci și grădină în sensul direct al cuvântului. În acea caldă zi de primăvară, aici era atât de bine, predomina o asemenea liniște, încât pentru un moment mi-am dorit să fiu din nou copil, pentru a mă plimba la umbra pomilor fructiferi, să mă joc de-a corsarii sau prințesele, urcând în trăsura din lemn sau în corabie.

Și, apropo, pe terenul de joacă al grădiniței nu erau scrâncioburile și toboganele atât de răspândite actualmente. Doar echipamente pentru joacă individualizate, confecționate la comandă. Doamna Stepanova a explicat lipsa acestora în felul următor:

"Am căutat mult timp un complex de joacă pentru terenul nostru. Dar tot ce găseam pe diferite site-uri, în magazine — nu-mi inspira încredere. Complexurile de joacă moderne, aproape întotdeauna sunt formate din scrâncioburi și tobogane, dar pentru grădiniță, acestea reprezintă construcții destul de periculoase. Copiii vor să le utilizeze concomitent, de multe ori se îmbulzesc sus, pot împinge pe un copil; scrâncioburile pot lovi pe cineva. Construcțiile confecționate la fabrică, au și alte "puncte slabe". Da, toate sunt însoțite de certificate de siguranță. Dar, pentru mine acestea puțin contează. Doar eu sunt responsabilă de siguranța copilului, și dacă Doamne ferește copilului i se întâmplă ceva, acest certificat nu-ți servește la nimic.

De aceea, în cele din urmă, noi am elaborat propriile construcții de joacă, care au fost confecționate la comandă. Acum înțeleg că a fost o decizie corectă — copiii adoră corabioara noastră, trăsura cu cai, locomotiva cu vagoane colorate, căsuțele și alte construcții. Ei născocesc atâtea jocuri interesante! Și sunt încrezută că asemenea jocuri sunt sigure pentru copii."

Materialele didactice

După vizitarea terenului de joacă, revenim în casă, în sălile de clasă. Atmosfera de la grădiniță este similară celei de acasă. Intrând în grupă, îmi arată materialele didactice, cu ajutorul cărora copiii cunosc lumea. O mulțime de postere mari și colorate, cu imagini de păsări și insecte, munți și vulcani, pești, dinozauri, animale din Africa și Polul Nord, planetele Sistemului Solar... Imaginile sunt foarte calitative, vii, ca în cărțile bune pentru copii. Doamna Stepanova spune că toate aceste postere le-au creat singure — le-au elaborat și le-au comandat unei pictorițe profesioniste. Chiar și manualele din această grădiniță sunt create de cadrele didactice de aici. Fără să reușesc să întreb pentru ce este nevoie de atâta efort, dacă există deacum materiale gata elaborate, doamna Stepanova povestește:

"Există o mulțime de manuale, variate. Dar, greu găsești o carte ideală. Nu tot ceea ce este prezentat în cărți, poate fi aplicat copiilor în practică. Cu atât mai mult, dacă nu este un singur copil, ci o grupă întreagă de pici, cu abilități de percepere diferite. De ce se întâmplă așa? Posibil, pentru că majoritatea celora care crează aceste materiale, nu cunosc nimic despre necesitățile copiilor. Iar noi lucrăm cu ei zilnic, pe parcursul a mai mulți ani la rând. și vedem ce prezintă pentru ei interes real. Iar practica întotdeauna a învins teoria.

De multe ori, se întâmpla ca într-o carte să fie foarte multe însărcinări bune, iar altele să fie lipsite totalmente de sens, să nu corespundă absolut vârstei copilului sau chiar să fie eronate. De exemplu, într-o imagine sunt prezentate câteva lumânări. Întrebarea — care lumânare este mai lungă? Dar această întrebare nu este corectă. Pentru a vorbi despre lungime, lumânările ar trebui să fie culcate. Iar dacă acestea stau în poziție verticală, întrebarea corectă ar fi — care este mai înaltă? Sau este prezentat un desen, despre care copilul trebuie să povestească, utilizând conceptele de "în spate", "în față", "de sus" etc. Dar ilustrația este redată astfel, încât nu este clar ce se află în spate sau în partea de sus.

De aceea, în cele din urmă, am și ajuns la concluzia că trebuie să creăm manuale de matematică, științe ale naturii și alte obiecte de predare, bazate pe propria experiență. Apropo, materialele noastre au fost verificate și aprobate de Ministerul Educației."

Cum a început totul

Mi-a fost clar de unde vine această atitudine atât de respectuasă față de propria activitate și grija atât de sinceră față de copii, când doamna Stepanova mi-a povestit despre deschiderea grădiniței "Izvorașul Cunoștințelor":

"În 1992, eu și Stela eram ambele mame ale unor fetițe de 3 ani. Eu am diplomă de studii superioare în pedagogie, mai bine zis chiar două — muzică (Conservatorul din R. Moldova) și limbă engleză (USM) și Stela a absolvit două insituții superioare de învățământ — pedagogie preșcolară (Universitatea din Tiraspol) și economie (ASEM). În acea perioadă, condițiile din grădinițele de stat erau, în mare parte, insuficient de bune și, cel mai important — iarna era foarte frig. Din această cauză, copiii mereu se îmbolnăveau, iar pe noi ne durea sufletul pentru ei. Am început să chibzuim asupra ideii de a crea o grădiniță personală cu condiții de casă, care ar putea asigura un mediu decent copiilor noștri, dar și celor străini. Aveam studiile necesare, experiență pedagogică la fel (eu lucrasem la o școală muzicală, la grădiniță, iar Stela la o grădiniță și într-un centru de zi — aveam cunoștințe practice suficiente). Astfel, am închiriat o încăpere nu prea mare la Telecentru, am amenajat-o și am făcut un anunț despre formarea grupei de copii. Acesta a fost primul și unicul anunț, nu am avut nevoie de altele. Informația era transmisă de la o persoană la alta, iar peste ceva timp, spațiul pe care îl închiriasem nu mai era suficient. Prin urmare, am schimbat încăperea cu cea actuală — mult mai spațioasă.

Inițial, planificam ca grădinița să activeze până în momentul în care fiicele noastre vor merge la școală. Dar fetițele deacum sunt mari, își fac studiile universitare, iar noi am muncit atât de mult, am elaborat atâtea, încât e păcat ca toate acestea să nu fie utilizate în mod corespunzător. De aceea, ne și continuăm activitatea."

Instruirea și educația

La momentul de față, la grădinița "Izvorașul Cunoștințelor" sunt 5 grupe: 4 cu predare în limba română și 1 — în rusă. Deseori, părinții copiilor vorbitori de limba rusă își dau odraslele în grupele cu predare în limba română. De regulă, ei se adaptează ușor și repede învață limba.

Față de cei mai mici copii, cei de 3 ani, se depune mult efort pentru a-i organiza, a-i învăța să fie desinestătători, a le dezvolta vocabularul. Când sunt mai măricei, sunt încadrați în activități tot mai variate și extinse.

Liubovi și Stela menționează:

"Noi lucrăm pentru obținerea rezultatelor. Pentru noi nu este important să "ne facem orele de muncă", ci fiecare copil cu adevărat să înțeleagă și să asimileze materialul predat. Desigur, copiii sunt diferiți — unii copii însușesc totul repede, alții au nevoie de mai mult timp. Dar, fiecare pedagog face totul pentru ca copilul nu doar să învețe, ci să înțeleagă și să asimileze. De aceea, facem tot posibilul lecțiile să fie interesante: să se desfășoară în formă de joc, cu utilizarea unui material didactic colorat."

La "Izvorașul Cunoștințelor", afară de activitățile obișnuite — artă plastică, dezvoltarea limbajului, bazele matematicii, cunoașterea lumii, sunt și lecții suplimentare — limbile engleză și română, șah, dezvoltare muzicală, lecții de grup cu psihologul, elemente de bază ale citirii și scrierii, pregătire pentru școală.

Doamna Stepanova: "Există Curricula de stat, care dictează ce este nevoie să cunoască copilul. Dar, ce metode de predare vor fi utilizate — decide pedagogul. Noi învățăm pe copii, ceea ce corespunde vârstei lor, dar mult mai aprofundat și mai detaliat. Dezvoltăm programul "în lung și în lat". Pentru noi este semnificativ să-i învățăm — să se concentreze, să înțeleagă că solicităm de la ei capacitatea de a lucra. De regulă, la începutul anului de învățământ, copiii destul de lent asimilează materialul, ulterior acest proces "le vine pe gust" și mereu așteaptă să le fie oferite noi și noi cunoștințe."

Secretul matineelor frumoase

Când mă pregăteam să vizitez grădinița "Izvorașul Cunoștințelor", am urmărit câteva secvențe video — înregistrări de la diverse matinee. Totul era superb — costumele, decorațile, dar nu acestea m-au impresionat, ci comportamentul conștient și entuziasmul copiilor. De multe ori, la asemenea serbări, copiii sunt dezorientați. Aici, însă, fiecare simte ritmul muzicii, se străduie din tot sufletul și cu interes sporit participă la spectacol, făcând totul cu plăcere.

Iată cum explică doamna Stepanova această atitudine: "Copiii adoră să se pregătească de o anumită serbare și să ia parte în programul acesteia. După ce trece o sărbătoare, iar noi începem să învățăm un alt material muzical, copiii chiar ne roagă să repetăm cântecelele, dansurile, scenariile. Nu este nici un secret aici — pur și simplu, este ales un repertoriu zglobiu, interesant, aș spune chiar colorat. Când copilul este interesat, implicat — el depune tot efortul."

Copii dificili — nu sunt

Văzând că am în față un pedagog bun, cu experiență, precum este doamna Stepanova, profit de moment și la finalul conversației noastre, îi pun o întrebare pe care ne-a adresat-o recent o cititoare: "Cum ne putem isprăvi cu copiii prea activi, zbânțuiți și neascultători?"

"Noi nu avem așa copii, — răspunde doamna Stepanova. Copiii au un comportament neadecvat în câteva cazuri:

  1. Viața lor este haotică și imprevizibilă.
  2. Copilului îi este trist și plictisitor.
  3. El a obosit.
  4. Încearcă să obțină atenția celor din jur.

Noi doar avem un regim al zilei. Programul de activități și distracții este conceput astfel, încât copiii să reușească totul — și să învețe, și să se joace, și să se limbe, și să mănânce. Totodată, activitățile sunt variate, încât copii nu au timp să se plictisească, să obosească, să facă capricii. Într-o grupă sunt puțini copii — 10 persoane, iar pedagogii sunt foarte atenți, astfel încât acordă fiecărui copil atenția cuvenită."

Grădința "Izvorașul Cunoștințelor" mi-a creat o impresie foarte bună. Consider, că datorită atmosferei similare celei de acasă, dar și a pedagogilor extraordinari, copiii se adaptează aici ușor, se simt ca acasă și învață cu plăcere. Ținând cont de timpul pe care îl petrece copilul la grădiniță — aceasta este foarte și foarte important. Mult mai semnificativ decât jucăriile și îmbrăcămintea scumpă, dar și alte "accesorii de exterior".

Sursa: Интернет-портал Semia.md
Îmi place

Dacă ați observat o greșeală sau o inexactitate în text anunțați-ne.

Produse și servicii la tema

Vezi harta
  • Izvorasul cunostintelor Centrul de educaţie şi învăţământ preşcolar

    or. Chișinău, str. Gh. Meniuc, 9
    022 79-82-00, 0 685 5-22-92

Comentariul dvs.

Dacă tema abordată v-a trezit interes, puteți să, lăsați un comentariu