Apa Buna

Lista cumpărăturilor pentru grădiniță Вероника Горчак Lista cumpărăturilor pentru grădiniță

Oratorica — centru de studiere a limbilor europene, activitatea căruia este orientată către rezultatele studenților.

Cursuri de limbi străine pentru copii și adulți:

Iulia Rotaru: "Copilul care este fericit și posedă cunoștințe — iată indicatorul activității excelente a pedagogului"0

Centrul lingvistic "Know How" s-a deschis puțin mai mult de un în urmă și chiar din start s-a menționat prin abordarea îndrăzneață și neobișnuită. Niciun fel de teme pentru acasă! Doar metode moderne fără traducere! Nu numărul de lecții, ci calitatea acestora! — au promis fondatorii instituției.

Astăzi, Iulia Rotaru, director pentru instruire la "Know How", povestește în interviul acordat portalului Familia.md cum a fost posibilă realizarea unor planuri atât de ambițioase, care este secretul studierii limbilor străine și, bineînțeles, cum pot fi evitate temele pe acasă?

Până la întâlnirea noastră nu auzisem nimic despre Iulia Rotaru, în afară de o expresie destul de profundă, spusă de un expert: "Este unică, asemenea specialiști în Moldova sunt 2-3 … nu mai mulți". Am rămas intrigată, dar așteptările au fost complet justificate. Iulia într-adevăr s-a dovedit a fi o persoană deosebită, chiar nu atât prin cunoștințe (deși, fără îndoială sunt remarcabile), cât prin atitudinea și pasiunea cu care ea predă lecțiile și organizează procesul de învățământ.

Unde și cum dumneavoastră personal ați studiat limba engleză și ați învățat să o predați altora?

La școală am avut norocul de a avea profesori foarte buni. Mai ales una dintre ele, care deja pe atunci îmi interzicea să traduc și vorbea doar în engleză. În anul doi de facultate, am plecat prin intermediul programului Work and Travel, ceea ce mi-a oferit 4 luni de comunicare continuă în limba engleză. Astfel am înțeles că doar așa, repetând de nenumărate ori diferite expresii și fraze, poți repede și eficient să vorbești o limbă străină.

Apoi am avut oportunitatea de a preda limba copiilor mici, datorită acestei experiențe am înțeles încă un lucru important — dacă copiilor nu le este interesant, ei în genere nu pot face nimic. Părinții i-au adus, ei nu sunt motivați. Ei memorizează doar ceea ce este interesant, pe când ceea ce nu le este interesant — nu asimilează. Atunci am început să inventez jocuri, să-i divizez în grupuri … pe toate le făceam intuitiv. Doar mai târziu am înțeles că, de fapt, copiii prin asemenea metode și trebuie să studieze o limbă.

A urmat obținerea certificatului CELTA, care a poziționat abilitățile mele de predare la un nivel nou.

Ce fel de certificat este acesta?

Orice persoană care posedă limba engleză la un nivel înalt, poate deveni profesor, în conformitate cu standardele internaționale. Este necesar să urmați un curs intensiv, cu durata de o lună. Eu am urmat un asemenea curs în Polonia. Te pomenești într-un mediu necunoscut, predai unor elevi pe care nu-i cunoști. Permanent ești în vizorul unei echipe de tutori, specialiști din Cambridge. Activitatea ta este analizată, ți se fac anumite observații.

Pe mine m-a intrigat în special faptul că ne fiind vorbitor nativ al limbii, studiam împreună cu britanicii, pentru care aceasta este limba natală. Ei puțin cunoșteau gramatica, iar noi aveam puțină experiență în comunicare, dar împreună ne-am perfecționat.

Peste doi ani eu iarăși am plecat la Cracovia pentru a face al doilea certificat, deja pentru a putea preda copiilor. Acolo, un tutore ne aprecia succesele în felul următor: dacă la sfârșitul lecției copilul cunoaște — ești admis. Nu știe – nu susții testul. Concluzia — copilul, care este fericit și cunoaște asta, reprezintă indicatorul activității excelente a pedagogului.

Uimitor de simplu, dar anume așa, noi, mamele ne învățăm copiii limba materna. Noi îi iubim, avem grijă de ei, ne aflăm cu ei pe același nivel, nici un fel de bănci, nimeni nu este mai presus. Le oferim cunoștințe prin dragoste, iar ei le percep pentru că au încredere în noi.

Cum a apărut centrul "Know How "?

Ideea a fost de a crea un centru unde copiii (inițial a fost gândit ca un centru pentru copii, grupele pentru adulți au apărut mai târziu) vor fi fericiți. Și unde personalul va colabora strâns, se vor respecta și iubi reciproc. Pentru noi era foarte important ca aceste două părți să corespundă.

Acum avem parte de o atmosferă bună, peste 10 profesori și toți se susțin reciproc, așa cum ne doream. Receptivitatea, bunătatea, onestitatea profesorului — aceste aspecte sunt principial importante.

Nu aveți teme pentru acasă. Cum e posibil, nici nu-mi vine să cred?

Nicăieri în Uniunea Europeană nu sunt teme pentru acasă. Și în centrul nostru acestea lipsesc din următoarele considerente.

În primul rând, avem un sistem special de evidență a performanțelor elevilor. În loc de două semestre, sunt cinci. La finele fiecărui semestru — testare orală și scrisă, ceea ce oferă posibilitatea de a urmări progresul elevilor. Toate rezultatele sunt comunicate părinților prin sms. În acest fel și noi, și ei, vedem foarte bine la ce nivel sunt cunoștințele copiilor.

În al doilea rând, lecția durează o oră și jumătate și pentru verificarea temelor pe acasă e nevoie de 20-25 minute. Aproape o treme din lecție. Pedagogii noștri nu irosesc timp pentru verificări, ci folosesc acest timp pentru a preda cât mai multă informație în cadrul lecției.

Și în al treilea rând, în sistemul care prevede teme pentru acasă, elevii fac mai multe greșeli în limbaj. Pentru că, de regulă, ei își fac temele în grabă, frecvent pe genunchi în transport … Greșesc. Prima fixare este greșită. Apoi, înainte de lecție ei reușesc să vadă ce a făcut colegul, care, la fel, ar putea face temele greșit. A doua fixare. Când în clasă sunt verificate temele, ei a treia oară aud o variantă greșită. Și gata. Creierul nostru este format așa încât din trei ori el fixează orice variantă ca fiind corectă. Așa în memorie rămân erorile. Iar apoi profesorul luni de zile încearcă să le corecteze.

Sistemul care nu prevede teme pe acasă, nu permite fixarea greșelilor. Profesorii noștri economisesc acele 25 de minute din lecție, folosindu-le pentru a memoriza variatele corecte prin intermediul unor activități orale.

Prin ce se mai face deosebit centrul?

Avem sistem de scutire de la examene — "semafor". Sunt trei tipuri de cartonașe. Verde semnifică că elevul s-a isprăvit bine. Se apreciază fiecare răspuns, dat fiind faptul că copiii nu au motivații la distanță, precum adulții, ci doar apropiate. Cartonașul galben — a făcut față erorii. 2 cartonașe galbene pot fi schimbate pe 1 verde. Pentru "nu ai reușit" — nu se oferă niciun cartonaș, iar cel roșu se oferă doar pentru comportament. Și acesta te deposedează de 2 cartonașe verzi. Procesul de schimb are loc continuu, la fiecare lecție. La finele lecției calculăm și notăm rezultatul. 3 cele mai înalte rezultate pentru lecție se remarcă. La sfârșitul semestrului, elevul care a fost cel mai activ se eliberează de la examen. În acest fel le oferim 2 tipuri de motivație — la distanță și apropiată. Este o metodă eficientă.

Cel care este eliberat de la susținerea examenului, nu stă fără treabă. El devine învățător. El are o listă de întrebări pe care le adresează. Eu pur și simplu stau fără să vorbesc și fixez răspunsurile. Copilul se simte foarte important. Toți își doresc nespus de mult să devină inspectori. Chiar grupele de adolescenți, până la 16 ani, des vor să studieze după acest sistem.

Eu ador lucrul cu adolescenții. Cu ei trebuie să fii sincer până la urmă. Atunci în grupă vor apărea glume personale, o atmosferă unică, astfel ei se simt confortabil.

Mulți părinți sunt de părerea că nu are sens copilul să învețe o limbă străină până a merge la școală.

Din contra. Până la 7 ani la copil are loc procesul de fixare a limbilor natale, nu are importanță numărul acestora. Chiar dacă a început să studieze o limbă, iar apoi a încetat — baza rămâne. El nu va mai filtra informația printr-o altă limbă, ci direct prin aceasta. Și dacă peste ani, va reveni la această limbă — procesul de asimilare se va scurta cu circa 50 %.

În procesul de studii a copiilor nu are importanță cât timp de ocupi, ci periodicitatea cu care o faci. Pentru copiii mici noi desfășurăm 2 lecții pe săptămână, câte 45 minute și este suficient. Cunoștințele nu se fac observate de la început. Părinții par amuzanți când spun: "Of, copilul meu nimic nu vorbește. Iar noi deja a treia lecție frecventăm." Dar copilul nu memorizează liste de cuvinte. Ei au memorie de situație. Vede la televizor un tigru și își amintește — the tiger. Asemenea părinți vrei să-i întrebi: "Dar în limba maternă, copilul peste cât timp a început să vorbească? Ținând cont de faptul că îi vorbeați non-stop?".

Cursurile noastre sunt frecventate de copii diferiți, inclusiv copii cu nevoi speciale. Am avut un băiețel, căruia îi plăcea să stea sub scaun. Cu toate acestea voia foarte mult să frecventeze lecțiile de limba engleză. Astfel a trecut un an, iar apoi el prompt a început să vorbească și nu mai rău decât alții. Pur și simplu atunci a fost timpul lui pentru maturizare. În acest proces, să faci presiuni asupra copilului este pe ultimul plan.

Cum procedați în cazul adulților? Doar ei deja au un "filtru" …

Da, acesta deja există și sarcina noastră este de a-l îndepărta. Petru aceasta și este nevoie de sistemul care nu prevede traducerea. Acest sistem oferă posibilitatea de a înconjura cuvintele necunoscute. Dacă nu-mi amintesc termenul "ciocan", voi spune "un obiect cu care bați cuie" și voi fi înțeles. Creierul explodează de la salturile făcute de la o limbă la alta. Noi nu vedem mecanismele, dar acolo greu se face această trecere. De aceea, salturi la limba maternă, pur și simplu, nu trebuie să fie.

De cât timp are nevoie un adult pentru a învăța de la zero o limbă?

Dacă în cazul copiilor frecvența nu are importanță, atunci cât privește adulții anume de aceasta depind multe. Noi desfășurăm lecții de 2 ori pe săptămână, cu durata de 2 ore. Și timp de trei ani, omul poate studia limba de la zero până la cunoașterea desăvârșită a acesteia.

Noi știm că la noi oamenii vin nu pentru certificat, ci pentru cunoștințe. Noi le apreciem cunoștințele cât privește 4 aspecte: a citi, a scrie, a vorbi, a înțelege. De ce sistemul școlar nu este eficient? La școală sunt dezvoltate doar 2 abilități din 4. Elevii citesc, scriu, dar nu pot nimic să spună și nici nu înțeleg nimic.

Sistemul este învechit și nu știu de ce este atât de greu să-l modifici. Am un vis de a merge la o școală obișnuită în calitate de simplu profesor, să lucrez în baza manualelor noastre. Eu am convingerea că nu sunt atât de rele și în baza acestora poți oferi cunoștințe, însă tehnica de predare trebuie altfel organizată. Sper că voi reuși cândva să realizez acest vis.


Veronica Gorceac
Veronica Gorceac

Jurnalistă, redactor-șef al portalului Familia.md, fondatoarea Clubului Familiei din Chișinău și organizatoarea târgului copiilor "Trodelmarkt".
Mama unui băiețel de 8 ani.



Îmi place

Dacă ați observat o greșeală sau o inexactitate în text anunțați-ne.

Informație de contact

Know How — Centru educațional Know How str. Armenească, 27А Tel.: 022 00-91-29, 0 784 3-40-74, 0 792 0-09-95 www.knowhow.md

Comentariul dvs.

Dacă tema abordată v-a trezit interes, puteți să, lăsați un comentariu

Parteneri noi

Cele mai interesante

Teme populare a rubricii «Educația și munca»

Articole populare a rubricii «Educația și munca»