Clubul Copiilor "Spiridușii" — locul în care copiilor li se oferă liberatea de a se dezvolta calitativ1

Clubul Copiilor "Spiridușii" — locul în care copiilor li se oferă liberatea de a se dezvolta calitativ

Actualmente în Chișinău există o mulțime de centre de dezvoltare pentru copii, grădinițe și alte tipuri de instituții preșcolare care se preocupă de educația copiilor. Unii o fac în conformitate cu sistemul național de învățământ, alții se bazează pe asemenea programe educative, precum Waldorf, Montessori sau Pas cu Pas. Recent însă, am descoperit în sectorul Botanica un club al copiilor cu totul deosebit. Aici picilor li se oferă dragoste din plin pentru a-și dezvolta personalitatea; libertate suficientă pentru a cunoaște lumea; ajutor necesar pentru a se simți în siguranță.

Este vorba despre Clubul Copiilor "Spiridușii", fondatorii căruia sunt soții Valentin și Stela Stîncă. El este psiho-pedagog, ea — pedagog și autoare de manuale de știință, iar pe lângă toate acestea sunt părinții a unui băiețel și a unei fetițe de 11 și respectiv 2 ani.

Și-au început activitatea cu lansarea revistei pentru copii "Spiridușii", prin care educă la distanță până în prezent picii din toată țara. În luna septembrie 2014, au deschis și Clubul Copiilor Intelegenți și Creativi. Astfel, zilnic își împărtășesc experiența și cunoștințele cu alți părinți, oferind copiilor acestora acea educație de care au ei nevoie în realitatea lumii în care trăim.

Tindem să educăm generația de copii care să dicteze singuri necesitățile în schimbări.

Timp de o oră și jumătate, cât a durat discuția noastră, am aflat o sumedenie de lucruri utile despre copii, necesitățile acestora, metodele efective de educație. La "Spiridușii" se pune accent nu doar pe școlarizarea copiilor, ci, în primul rând, pe dezvoltarea personalității acestora. Astfel, ambianța de aici este asemeni celei de acasă, iar cuplul Stela și Valentin Stîncă joacă, pentru câteva ore, rolul de "mamă" și "tată" ai acestor micuți.

Încă din prima zi, cum copilul pășește pragul clubului, i se urmărește caracterul, comportamentul, acțiunile, atitudinea față de tot ceea ce-l înconjoară. Și doar după ce se face o analiză a copilului, se determină obiectivele de dezvoltare ale acestuia.

Valentin: "Le spunem educatorilor direct: acest lucru îi permiteți copilului cutare, iar de aceasta îl limitați până obține abilitățile necesare. Ori, în cazul acestui copil, trebuie să atrageți atenția la respectivele momente: 1, 2, 3 etc. În acest fel, fiecare copil este tratat ca o individualitate, iar educația pe care i-o oferim corespunde nevoilor și aptitudinilor sale."

Respectiv, și activitățile se desfășoară atunci când copilul este pregătit, este interesat să afle lucruri noi. Și, în acest fel, după cum afirmă cei doi pedagogi, cunoștințele oferite sunt mult mai utile, se rețin cu mai multă ușurință, copilul știe cum și unde să le aplice.

Valentin: "Stilul de educație pe care îl promovăm este într-o anumită măsură unul libertin. Încercăm să nu impunem copilului anumite limite, atâta timp cât aceasta nu reprezintă un pericol pentru el sau pentru cei din jur. Or, astfel copilul cunoaște cu adevărat lumea. Pedagogii îi pot oferi copilului multe cunoștințe, dar acestea nu vor avea nici un sens, dacă copilul nu va ști cum să le aplice. Noi, însă, încercăm să implicăm micuții direct în activități diferite, dar de care copiii sunt interesați."

Activități aplicative

Probabil vă întrebați cum se face aceasta în practică. Aceeași întrebare am adresat-o și eu, la care am obținut imediat explicația:

Valentin: "Cum o facem? În primul rând, noi oferim copilului acel mediu de care el are nevoie pentru a se dezvolta. Aceasta este important, pentru că atâta timp cât copilul se află într-un mediu adecvat, nimic nu-i sustrage atenție. Astfel, el poate să preia și să capteze mult mai multe informații și abilități fără a fi impus.

Deci, noi nu impunem copiii să învețe, ei singur sunt curioși să afle lucruri noi. Facem tot posibilul ca copilul să se simtă la noi liber. Atunci când el este descătușat, adresează atâtea întrebări, încât uneori ți se crează impresia că nu reușești să-i răspunzi la toate. Noi încercăm să le oferim copiilor atâta, cât cer ei însăși și atunci când sunt la maxim interesați. Spre exemplu, copilul se joacă cu mașinuțele. Îl întrebăm câte mașinuțe are, dacă luăm una câte îi rămân. În felul acesta, copilul învață să numere, să calculeze. Dacă copilului îi place să construiască, îl lăsăm s-o facă. El astfel oricum își dezvoltă anumite abilități, cum ar fi, de exemplu, motorica fină, prin construirea unor obiecte minuscule. Sau, jucându-se cu niște cuburi, el nu se joacă pur și simplu. El construiește o casă, o mașină etc. Astfel, își dezvoltă imaginația".

Activitățile individuale sunt posibile datorită numărul mic de copii în grupe – până la opt copii și a numărului suficient de cadre didactice — la 4 copii le revine atenția unui educator.

Stela: "Noi oricum oferim copiilor toate cunoștințele pe care trebuie acesta să le posede conform programului de învățământ, doar că o facem în maniera în care copilul într-adevăr să dorească să învețe.

Datorită numărului mic de copii, educatorul reușește să observe calitățile înnăscute ale fiecărui micuț și să i le dezvolte. Pe lângă aceasta, încearcă în permanență să stimuleze curiozitatea fiecărui copil. Iar atunci când copilul se arată interesat de un anumit subiect, prompt se desfășoară activitatea — aceeși matematică, dezvoltare a vorbirii, citire etc. Pentru aceasta nu este necesar să te așezi neapărat.

la măsuță, la o anumită oră și să înveți. La noi doar în cadrul activităților creative, copiii stau așezați la măsuțe — atunci când desenează, modelează, fac diverse aplicații."

Pregătirea pentru școală – copiii învață să socializeze

La "Spiridușii" copiii pot veni de la 1,8 ani. Astfel, până la vârsta de 3 ani, micuților li se oferă tot ceea de ce au nevoie pentru a prelua informația și a încerca mediul; de la 3 până la 5 ani, se acordă atenție sporită deprinderilor sociale, responsabilităților și conexiunilor cu emoțiile. Iar, la 5-6 ani, se pune accent pe starea emotivă a copilului. Picilor li se formează deprinderea de a avea răbdare, de a-și controla emoțiile, de a fi sârguincioși. După cum a menționat domnul Valentin Stîncă, din punct de vedere psihologic, anume la această vârstă este corect de a dezvolta aceste abilități la copii.

Copiii de vârste diferite pot veni la centru concomitent, dar activitățile vor fi individuale. Jucându-se împreună, afară și în sală, ei învață să comunice atât cu semenii, cât și cu copii mai mari/mai mici, dar și să aibă grijă unii de celălalți.

Dezvoltarea imaginației și creativității prin utilizarea materialelor reciclabile

Curtea Clubului Copiilor Intelegenți și Creativi "Spiridușii" este una spațioasă, aici copiii se pot simți în siguranță. Una dintre ideile centrale în amenajarea curții a fost utilizarea materialelor reciclabile. Astfel, aici nu găsiți obișnuitele tobogane sau scrâncioburi din plastic, ci jocuri și colțișoare pentru joc, create din diferite materiale, aflate la îndemâna oricui — butelii, anvelope, hârtie etc. Spre exemplu, lângă pian am observat câteva butelii din plastic, pe care, după cum mi s-a spus, copiii le utilizează în calitate de popice pentru a juca bowling.

Materialele reciclabile sunt folosite și în cadrul atelierelor de creație. Astfel, copilul poate repeta lucrul realizat în cadrul activităților și acasă.

Valentin: "Fiecare obiect are utilitate și noi le folosim la maxim. În acest fel se elimină limitele locale. Concomitent, dezvoltăm spiritul ecologic atât la copii, cât și la părinții acestora."

Stela: "Noi tindem să formăm o castă de copii satisfăcuți, care să se dezvolte liber, să nu fie copii supuși, ci înțelepți, copiii care sunt gata să asculte, să aprecieze, să gândească, să ia propriile hotărâri, care să se poată maturiza atunci când vor fi pregătiți să preia responsabilități. Copilul nu trebuie să se supună orbește, să învețe bine pentru că așa vrea mama sau tata.

Suntem conștienți de faptul că cuiva nu i-ar putea place stilul de educație pe care îl promovăm, pentru că este diferit de acel sistem clasic de educație. Dar noi nu lucrăm pentru sistem, noi muncim pentru copil, pentru individualitatea copilului, pentru posibilitatea lui de a se adapta la orice situație, în orice condiție în viitor, atunci când va fi adult."

Alegând Clubul Copiilor "Spiridușii" beneficiați nu doar de ambianță adecvată pentru dezvoltarea calitativă a copilului, ci și de sprijin în educația eficientă a piciului dumneavoastră.

Sursa: Familia.md
Îmi place

Dacă ați observat o greșeală sau o inexactitate în text anunțați-ne.

Produse și servicii la tema

Vezi harta
  • Spiridușii Centru de dezvoltare timpurie

    or. Chișinău, str. Burebista, 92B
    0 691 1-41-45, 069-114-145

Comentariul dvs.

Dacă tema abordată v-a trezit interes, puteți să, lăsați un comentariu

Parteneri noi

Cele mai interesante

Teme populare a rubricii «Copilul 0-1 ani»

Articole populare a rubricii «Copilul 0-1 ani»